| ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Dudar-Zirc szénvasút építése (Moór Attila)
A Salgótarjáni Kőszénbánya Rt. (SKB) Dudar település mellett 1944 tavaszán a korábban felhagyott szénbányáinak újranyitására készül. A háborús helyzet miatt az újranyitást későbbre halasztja.
A földmunkák megkönnyítésére és anyagszállítás céljaira a tervezett nyomvonalon 760 mm-es kisvasút épül. Az építési munkák 1944. április elsején kezdődnek, MÁV hitelfedezettel és 16 katonai munkaszolgálatos századdal. Az ország cukorgyári kisvasútjairól öt gőz- és négy motormozdonyt szállítanak Zircre, ahol a vasútállomás északi végpontján létesítenek kisvasúti átrakót. Számtalan lánctalpas vontató, dömper, földgyalu segítségével megfeszített munka folyik. 1944 szeptemberében a nyilas hatalom a munkaszolgálatos századokat elvezényli Zircről, így az építkezés november elsején leáll. A földmunkák és műtárgyak eddigre nagyrészt már elkészültek, lefektetésre került 2 km hosszúságú normál nyomközű vonal, a kisvasúti pályával fonódott kialakítással. A front közeledtével a katonaság az épülő vonal mellett tárolt sínanyagot elássa. A háború elvonulását követően a félkész vonal sorsáról a Közlekedésügyi Minisztérium dönt: az SKB hitelfedezetet kap a további munkálatokra, a vonal a MÁV műszaki felügyelete mellett épül tovább. 1945. december elsején kis létszámmal folytatódik a munka. A háborús károk felmérése során megállapítják, hogy az elásott sínek megvannak, ellenben a talpfák döntő többsége elveszett. Az épületekhez szánt, Zircen tárolt tégla, cserép, faanyagot a lakosság hordta szét. 1946 januárjában a munka ismét nagy erőkkel folyik, a kisvasútra MÁV tulajdonú, nagy teljesítményű négycsatlós gőzmozdonyok érkeznek. Az építkezésen nagyszámú politikai fogoly dolgozik. 1946 februárjában a kisvasút eléri a dudari bányát, a vonalon a hónap közepétől az építési munkálatokon felül a szénszállítás is megindul. 1946. április 17-én ünnepélyesen megnyitják a keskeny nyomközű bányavasutat, az eseményről a filmhíradó is beszámol: http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=6134 1946 decemberében a nagyvasúton is megindul a szénszállítás, a kisvasút három gőzmozdonyát a MÁV sárospataki fűtőházához szállítják, a fonódott vágány középső sínszálát elbontják. Forrás:
(Moór Attila 2014.02.08.)
|
| ||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |