| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Devecseri Erdei Vasút (Szűcs Zoltán József) Az 1925-30-as években épült DEVECSER - SÁROSFŐ között, Esterházy Tamás gróf birtokán. Nyomtávja: 760 mm; sínrendszere: 9,3 kg/fm; maximális emelkedése 18,5 ezrelék; minimális ívsugara 30 méter volt. Marácz István özv. Sipőcznétől kapott kép, a Félix vasút (Félix-bánya) vonalán teljesítő gőzösöket mutatja. (Nyirád Kolontár vonal Félix vasút) Építési hossza:
A fűrésztelepet 1923-ban létesítették a térképen is látható fővonallal. Vonójárműként azt a Krauss (München) (7301/1920) "BIMBÓ" nevű gőzöst állították forgalomba, ami addig a fertődi Esterházy birtokon szolgált. 1924-ben a mozdonyt eladták Pálházára, ahol 1961-ig szolgált 357,311 pályaszámon. Helyébe szintén az Esterházy hitbizományon belül az O&K 7880/1916 "PÉTER" nevű gőzös került, mely később 357,304 pályaszámot kapott. Vontatási feladatait 1954-ig egyedül látta el. Ekkor került GV 3713 számon a vasúthoz az első és egyetlen C-50-es. A fatelepen új vágány épült párhuzamosan a gattervágánnyal és a végére egy egyvágányos, aknás mozdonyszín került. 1951-54-ben összekötötték a bauxitbánya Félix-bánya - Kolontár MÁV átrakó vonalával. Ezután a kolontári erdők fáját is Devecserbe szállították. Évente mintegy 6 - 8.000 köbméter fát és pár száz tonna követ szállítottak. Az 1965. október 15-én lezárult vonaltörténethez tartozik, hogy a síneket Almamellékre, a C-50-est és pár kocsit Pálházára adták el. A pálházai jelenlegi C01-401 a DEV-1, GV 3713 bejegyzési ezt bizonyítják. (Más források szerint: A vontatást egy MD-2-es mozdony végezte, melynek motorja 30 LE-t teljesített. A gördülőanyag 14 db platós, és 14 db truck kocsiból állt. A személyzet 8 fő volt.) Térkép
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |