kisvasut.hu
Vasúttörténet - Közép-Dunántúl
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Devecseri Erdei Vasút

(Szűcs Zoltán József)



Az 1925-30-as években épült DEVECSER - SÁROSFŐ között, Esterházy Tamás gróf birtokán. Nyomtávja: 760 mm; sínrendszere: 9,3 kg/fm; maximális emelkedése 18,5 ezrelék; minimális ívsugara 30 méter volt.

Marácz István özv. Sipőcznétől kapott kép, a Félix vasút (Félix-bánya) vonalán teljesítő gőzösöket mutatja.  (Nyirád Kolontár vonal Félix vasút)

Marácz István özv. Sipőcznétől kapott kép, a Félix vasút (Félix-bánya) vonalán teljesítő gőzösöket mutatja. (Nyirád Kolontár vonal Félix vasút)
Fotó: ismeretlen (1955.)

Építési hossza:

Devecser - Sárosfő (fővonal)

13 723 m

Szilontai szárnyvonal (1950)

3 743 m

Kolontári szárnyvonal (1954)

1 811 m

Összesen

19 268 m


A fűrésztelepet 1923-ban létesítették a térképen is látható fővonallal. Vonójárműként azt a Krauss (München)  (7301/1920) "BIMBÓ" nevű gőzöst állították forgalomba, ami addig a fertődi Esterházy birtokon szolgált. 1924-ben a mozdonyt eladták Pálházára, ahol 1961-ig szolgált 357,311 pályaszámon. 

Helyébe szintén az Esterházy hitbizományon belül az O&K 7880/1916 "PÉTER" nevű gőzös került, mely később 357,304 pályaszámot kapott.

Vontatási feladatait 1954-ig egyedül látta el. Ekkor került GV 3713 számon a vasúthoz az első és egyetlen C-50-es. A fatelepen új vágány épült párhuzamosan a gattervágánnyal és a végére egy egyvágányos, aknás mozdonyszín került. 

1951-54-ben összekötötték a bauxitbánya Félix-bánya - Kolontár MÁV átrakó vonalával. Ezután a kolontári erdők fáját is Devecserbe szállították. Évente mintegy 6 - 8.000 köbméter fát és pár száz tonna követ szállítottak.

Az 1965. október 15-én lezárult vonaltörténethez tartozik, hogy a síneket Almamellékre, a C-50-est és pár kocsit Pálházára adták el. A pálházai jelenlegi C01-401 a DEV-1, GV 3713 bejegyzési ezt bizonyítják.

(Más források szerint: A vontatást egy MD-2-es mozdony végezte, melynek motorja 30 LE-t teljesített. A gördülőanyag 14 db platós, és 14 db truck kocsiból állt. A személyzet 8 fő volt.)


Térkép


Legutóbbi módosítás: 2007.12.02. 13:27

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline